keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Kittijuttuja

Kittaamiseen käytetään kolmea erilaista lastaa.
 
 
Joustava teräslasta, varsilasta ja kumilasta. Varsilastalla otetaan kitti purkista ja teräslastan päällä voi sekoittaa kitin. Tai sitten jos tekee enemmän kittiä niin se on helpompi ehkä sekoittaa esim tuollaisen puulevyn päällä. Teräslastalla voi myös kitata suurempia ja suoria pintoja, varsilastalla pieniä kohtia ja kumilastaa käytetään kaarevien muotojen tekemiseen ja tekijän tottumusten mukaan yleislastana.

 
Polyesterikittiä eli autokittiä käytetään yleisimmin tasoiteaineena automaalauksessa. Kittiin laitetaan kovettajaa 2-5 osaa sataan osaan kittiä. Kitti pitää sekoittaa hyvin, niin ettei punaisia viiruja enää näy.
 
Tämä kuva otettu Pintakillan sivuilta, muut otettu itse :)
Lasikuitukitti on kuitumaista, mutta sisältää myös polyesteriä. Sitä käytetään suuremmissa kittauksissa pohjakittinä ja usein korikorjauksen saumojen kittaamiseen. Lasikuitukitti kuivuu vähän hitaammin kuin polyesterikitti ja on kovempaa hioa. Seossuhde kovettajan kanssa on yleensä sama kuin polyesterikiteillä.

Sitten on hiilikuitukittiä ja metallikittiä joita en ole vielä itse testannut koskaan. Hiilikuitukittiä käytetään korjaamaan helposti ja nopeasti erilaiset halkeamat, reiät ja naarmut. Se sopii kaikille metalleille ja erityisesti jäykille muoveille ja lasikuidulle. Kovettajaa siihen laitetaan 2 osaa sataan osaan kittiä.
 
Metallikittiä käytetään karkeiden epätasaisuuksien, huokosten ja neulanpistoreikien tasaamiseen. Se voidaan päällemaalata kaikilla yleisillä maalaussysteemeillä. Kovettajaa laitetaan 2,5 osaa sataan osaan kittiä.
 
Kittaamisen jälkeen lastat pestään heti tinnerillä.
 

 
Pestessä on käytettävä suojalaseja, hanskoja ja hengityssuojainta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti